بیماری سنگ کیسه ی صفرا وافزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی

18اوت2016- سابقه ی ابتلا به سنگ کیسه ی صفرا با افزایش 23 درصدی خطر ابتلا به بیماری قلبی کرونر ارتباط دارد. محققان می‌گویند: جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه‌ی صفرا ممکن است به نفع سلامت قلب باشد، نتایج این تحقیق درمجله ی Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biologyمنتشر شد.

 سنگ کیسه‌ی صفرا یکی از شایع ترین و پرهزینه ترین اختلالات گوارشی در ایالات متحده است. عوامل خطر بیماری سنگ کیسه ی صفرا و بیماری عروق کرونر قلب مشابه هستند و شامل دیابت، چاقی، بالا بودن فشارخون و تغذیه ی نامناسب است.

دریک متا آنالیز از هفت مطالعه متشکل از 842553 شرکت کننده و 51123 مورد ابتلا به  بیماری عروق کرونر قلب، محققان به بررسی ارتباط سابقه ی ابتلا به سنگ کیسه ی صفرا و ابتلا به بیماری  عروق کرونر پرداختند.

آنها دریافتند که سابقه ی ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا با 23 درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری  عروق کرونر همراه است.

 نویسنده‌ی ارشد این  پژوهش پرفسور Lu Qiاز دانشگاه Tulaneدر نئوارولئان  می‌گوید: نتایج این تحقیق نشان داد بیمارانی که به بیماری سنگ کیسه‌ی صفرا مبتلا می‌شوند باید به دقت برای عوامل خطر سنگ کیسه‌ی صفرا و بیماریهای قلبی تحت نظارت باشند، پیشگیری از بیماری سنگ کیسه ی صفرا نیز ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد.در یک آنالیز جداگانه بر روی 269142 از سه مطالعه‌ی مختلف، محققان دریافتند که بیماری عروق کرونر بیشتر در بیمارانی با سابقه‌ی ابتلا به بیماری سنگ کیسه‌ی صفرا مشاهده می شود زیرا این دو بیماری دارای عوامل خطر مشترکی  هستند علاوه بر این افزایش خطر در بین زنان و مردان مشابه بود.

 جالب توجه اینست که افرادی با سابقه ی سنگ کیسه ی صفرا که از جنبه های دیگر، سلامت بودند (چاق نبوده و به دیابت یا فشار خون بالا مبتلا نبودند و به دیابت یا فشار خون بالا مبتلا نبودند) دارای خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب نسبت به افرادی با بیماریهای دیگر بودند.

مطالعات قبلی نشان داده است خطر بیماریهای قلبی عروقی با سابقه‌ی ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا افزایش می یابد اما این مطالعات بر روی جمعیت ایالات متحده انجام نشده یا در دوره‌های کوتاه مدت انجام شده است یا موارد ابتلا به سنگ کیسه صفرا در آنها تایید نشده است یا عوامل خطر ساز  قابل توجه برای بیماری سنگ کیسه‌ی صفرا نظیر شیوه‌ی زندگی و رژیم غذایی در آنها لحاظ نشده است.

 محققان علت ارتباط بیماری سنگ کیسه‌ی صفرا با بیماری عروق کرونر را در این تحقیق کشف نکردند، اما یک نظریه اینست که سنگ کیسه‌ی صفرا ممکن است بر ترشح اسیدهای صفراوی تأثیر گذارد که با عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی مرتبط می‌باشد. علاوه براین، میکروبیوم روده با  بیماریهای قلبی عروقی مرتبط می‌باشند. به گفته‌ی دکتر Qiبیمارانی با سنگ کیسه‌ی صفرا دارای فراوانی غیر طبیعی و متابولیسم غیر طبیعی باکتریهای روده‌ای هستند.

دکتر Qiافزود: شناخت عواملی که بیماری  سنگ کیسه‌ی صفرا و بیماری عروق کرونر قلب را با هم  مرتبط می کند و انجام تحقیقات بالینی به منظور ارزیابی اثرات این عوامل بر سلامت قلبی عروقی برای استفاده از این یافته‌ها در اعمال بالینی ضروری است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160818165911.htm